Wees geen rijstkoker – risico nemen loont op je profiel

In Modern Romance gaat schrijver Aziz Ansari op zoek naar de dating-gewoontes van verschillende culturen. Hij belandt in Japan, waar mensen het ongemakkelijk vinden om een foto van zichzelf te plaatsen op hun datingprofiel. Een persoonlijke foto wordt gezien als overdreven zelfpromotie.

Maar Japanners die wat willen zijn niet voor één gat te vangen. In plaats daarvan plaatsen ze een foto van hun kat, hun straatnaambordje of zelfs hun rijstkoker!

More...

Nu werkt dit misschien geweldig voor online daters in Japan. Misschien vliegen de vonken eraf bij het eerste chatcontact (‘Wow, wat een mooie kleur heeft jouw rijstkoker. Waar heb je die gekocht?’). En toegegeven: het delen van iets anders dan je eigen foto vraagt om originele invalshoeken. Dat zegt ook iets over je persoonlijkheid.

Maar toch: steeds als ik twijfel of ik iets persoonlijks moet delen op LinkdIn, denk ik aan dit voorbeeld. Ik herinner mezelf er altijd aan: wees geen rijstkoker.

Top 3 van de 70

Hoe weet ik dat het werkt om een risico te nemen? Ik werd hierin laatst weer bevestigd toen een ondernemer op LinkedIn op zoek was naar een tekstschrijver. Hij plaatste een post met een oproep. Een tevreden klant van mij noemde mijn naam. Maar ik was niet de enige: maar liefst zeventig reacties volgden op de oproep.

Toch nam de ondernemer – naast twee anderen – contact op met mij voor een persoonlijke ontmoeting. Ik vroeg hem achteraf waarom hij voor mij gekozen had. Hij zei:

“De teksten op jouw website hadden een persoonlijke touch. Zo stond onder je profielfoto: ‘dit ben ik in een hip T-shirt’. Ik moest er om glimlachen en dacht: volgens mij kan ik met hem wel praten.”

Dit bevestigde mij weer in mijn aanpak. Toen ik het onderschrift plaatste, had ik nog getwijfeld. Is dit niet flauw? Vinden sommige mensen dit grapje misschien juist niet leuk?

Het punt is: misschien vonden sommigen het wel flauw. Die mensen nemen dan geen contact op met me. Maar degenen die het wel leuk vonden, worden extra geprikkeld om contact op te nemen.

De les is: zorg je voor verdeeldheid, dan krijg je reacties. Ben je gemiddeld, dan vindt niemand je interessant. Wil je reacties, dan moet je een bepaald risico nemen.

Manieren om risico te nemen

  • Maak een grap, gebruik ironie, zelfspot of een vorm van humor die past bij jou.
  • Laat aantoonbaar zien hoe goed je bent.
  • Deel iets persoonlijks, iets wat jouw motivatie blootlegt. Zie: waarom werkt een verhaal.

Wat vind jij?

Hoe denk jij over het nemen van risico in je LinkedIn-profiel? Laat het weten in de comments. Dank!

About the Author Erikoplinkedin

Ik help mensen en bedrijven bij hun online profilering. Teksten die net zo interessant zijn als zijzelf. Dit doe ik nu al ruim 13 jaar als Tekstbureau Radix

follow me on:

Leave a Comment: