Waarom werkt een verhaal op LinkedIn? En welk verhaal?

Je hebt misschien weinig lol beleefd aan het schrijven van jouw LinkedIn-profiel. De kans is groot dat je lezers er dan ook weinig aan vinden. Jammer en niet nodig. Veel LinkedIn-profielen zijn veredelde cv's. Terwijl juist de summary van het profiel de ruimte geeft om een verhaal te vertellen. Maar waarom is dat eigenlijk een goed idee?

More...

Ten eerste: mensen houden van verhalen en blijven lezen. Daarmee doe je het al beter dan 95 procent van de LinkedIn-profielen 😉

Ga maar na: ook op het werk gaan we het liefste om met mensen die ons boeien, aan het lachen maken of inspireren. Begin daar al mee op je LinkedIn-profiel. Het vergroot de kans dat mensen je een bericht sturen of uitnodigen voor een gesprek.

Ten tweede: in een verhaal zit vaak een element van transformatie. In een film of roman overwint de hoofdpersoon een obstakel, waarna hij iets bereikt. Ook jouw carrière is ongetwijfeld niet altijd gladjes verlopen. Waarom doe je nog steeds wat je doet? Het is voor lezers belangrijk om te snappen dat je niet alleen werkt om de huur te betalen.

Er komt nog iets bij. De transformatie die jij hebt doorgemaakt, lijkt op de transformatie waaraan jij jouw klant, pupil of werkgever helpt. Er is een situatie vóór en een situatie na het werk dat jij levert. Als tekstschrijver heb ik bijvoorbeeld allerlei dingen moeten leren om te kunnen wat ik nu doe. Ik ken de frustratie die klanten voelen als ze de cursor zien knipperen, niet wetend wat te schrijven. Ik help hen aan betere teksten en om betere schrijvers te worden.

‘Jouw zus, die heeft talent’

Een voorbeeld van een verhaal. Mijn vriendin Linor is zanglerares. Op haar LinkedIn-profiel en About me-pagina vertelt ze over haar vader, die haar van kinds af aan aanmoedigde om te zingen. Aan haar lach kon hij horen dat ze een goede zangstem had. Zelf was de vader op jonge leeftijd door een schooljuf verteld dat hij een waardeloze stem had. Onterecht, volgens Linor.

Veel mensen hebben meegemaakt dat hun talent ontkend of ontmoedigd is, zeker als het met muzikaliteit te maken had: ‘Je zus, die heeft talent’. Of we hebben het onszelf wijsgemaakt.

Het is de missie van Linor om haar studenten van het idee af te brengen dat ze een slechte stem hebben. Een slechte stem is vaak een kwestie van slechte gewoontes en een gebrek aan geloof in eigen expressie.

Haar missie sluit dus aan bij het verhaal uit haar familiegeschiedenis – het is niet zo maar een anekdote. Daarom raakt het een snaar bij haar potentiële klanten.

Wat moet ik in hemelsnaam schrijven?

Het is niet makkelijk om zo even een persoonlijk én relevant verhaal uit de hoge hoed te toveren. Hoe kom je erop? Ik geef een paar aanknopingspunten:

1. Verhalen die teruggrijpen op de kindertijd

Dit zijn gewoon leuke verhalen, die laten zien dat jij aanleg hebt voor wat je doet. Het is één ding om te zeggen dat je ‘communicatieve vaardigheden’ hebt. Het wordt een stuk overtuigender als je zegt: ‘Al op de basisschool was ik degene die vaak bemiddelde bij ruzies op het schoolplein.’

Een voorbeeld, dat ik heb gebruikt in het profiel van een manager Corporate Social Responsibility. Bij een van zijn projecten vermeldt hij het volgende terloops:


Ik heb duurzaamheid altijd al interessant gevonden en vind het leuk om mensen bij elkaar te brengen rond dit thema. Als jongetje richtte ik al het ‘leger ter bescherming van bos en dieren’ op. Met klasgenoten liepen we met vuilniszakken door het bos en verzamelden rommel.​

2. Een verhaal over een mentor/inspirator

Wie heeft jou de weg gewezen? Of had je een moment van inzicht, waarna je dacht: dit moet ik doen? Nogmaals, je hoeft geen tovenaarsleerling te zijn: het zijn vaak de kleine verhalen die ontroeren. Een voorbeeld, op een LinkedIn-profiel dat ik schreef voor een consultant:


Toen ik een jaar of vijftien was, kwam ik vaak bij de cd-winkel in het dorp. De verkoper kende mijn smaak zo goed, dat ik een groot deel van mijn collectie nu nog kan herleiden tot onze gesprekken. In mijn eigen werk als consultant streef ik naar zo’n waardevol klantcontact. Klanten zijn geen ‘resources’; ik wil iets voor hen betekenen en een band opbouwen.

Je ziet dat dit soort verhalen ontwapenen. Veel mensen zijn bang om op hun LinkedIn-profiel over te komen als een verkoper van tweedehands auto’s. Daar hoef je je op deze manier geen zorgen om te maken.

Wat vind jij?

Ga jij een verhaal inzetten of twijfel je nog? Ik lees het graag in de comments. Dank!

About the Author Erikoplinkedin

Ik help mensen en bedrijven bij hun online profilering. Teksten die net zo interessant zijn als zijzelf. Dit doe ik nu al ruim 13 jaar als Tekstbureau Radix

follow me on:

Leave a Comment: