Als een superheld: een origin story in je LinkedIn-samenvatting

Storytelling als middel om mensen te interesseren voor je werk is terecht populair. Mensen herinneren je beter door een verhaal dan door een reeks functies of diploma's. Een niet verzonnen verhaal overtuigt ook beter. Ik raad je daarom aan zo'n kort verhaal op te nemen in je LinkedIn-samenvatting.

Jouw origin story maakt jou uniek. Zo los je het probleem op dat bijna iedereen heeft op LinkedIn, namelijk hoe je te onderscheiden. 'Ik ben toch niet zo bijzonder, wat moet ik over mezelf vertellen?' Maar jouw verhaal is van jou alleen en maakt jou memorabel. Het is niet te kopiëren: Je 'concurrenten' kunnen moeilijk hetzelfde verhaal vertellen.

More...

Maar welk verhaal vertel je? Dat je als kind ooit tweede werd op een tafeltennistoernooi terwijl je bijna de bus had gemist? Dat verhaal heeft waarschijnlijk niet zo veel te maken met jouw werk. De oplossing: ga op zoek naar je origin story - de ontstaansgeschiedenis van de missie die jij hebt in je werkleven.

In gezelschap van superhelden

Waarom zijn superhelden in stripboeken eigenlijk zo geobsedeerd door hun missie? Waarom zitten ze niet zappend voor de tv maar leiden ze een leven vol risico en opofferingen? De schrijvers van stripboeken weten dat ze een verhaal nodig hebben dat uitlegt waarom de hoofdpersoon een superheld geworden is.

Vaak is dat verhaal nogal dramatisch. Bij Batman, bijvoorbeeld, was het de doodslag van zijn ouders door criminelen die hem zijn levensmissie gaf.

Batman origin story

Batman werd als klein jongetje op het spoor gezet van zijn levensmissie

Waarom is het een goed idee om na te denken over je eigen origin story - ook al is die niet zo dramatisch en morbide als bij veel superhelden? 

Omdat mensen graag snappen wat je drive is. Het maakt de superheld (en jou) geloofwaardig. We werken het liefst samen met mensen die voelen dat wat ze doen een noodzaak heeft. Het 'heilige moeten', of op zijn minst een oprechte interesse in hun vak.

Het format van een origin story

Er zijn een paar uitgangspunten om na te denken over je ontstaansgeschiedenis. Je origin story verwijst naar een gebeurtenis in je verleden - in je jeugd of recenter - die bepalend was voor wat je nu doet. 

Wat er toen gebeurde gaf je...

  • het inzicht in...
  • de motivatie voor...
  • de openbaring van...
  • een vroeg voorbeeld van..

... wat je met je beroepsleven wilde doen. 

Goede voorbeelden van origin stories

Een goede vriend van me, Lars van der Meulen, werkt als business unit manager en manager Corporate Social Responsibility bij VolkerWessels. Hij postte in september 2017 het volgende op LinkedIn - een bericht dat viral ging - kijk maar eens naar het aantal likes en comments.

Lars in de Donald Duck

Voorbeeld origin story

Als je origin story in de Donald Duck wordt vereeuwigd... dan heb je goud in handen

Uit de anekdote van Lars blijkt dat hij al op zijn elfde gefascineerd was door elektrisch rijden en 'voor het milieu' was. In het format van hierboven is het dus het voorbeeld van wat hij tegenwoordig doet.

Grappig en vertederend natuurlijk, deze link met het verleden. En een mooi succesverhaal dat laat zien dat Lars' interesse in zijn vak geen incident is. Als een passie al lang leeft in iemand - en als die persoon dat aantoont met een anekdote - dan geloof je dat zijn passie oprecht is.

De bronzen beelden van Joost

Een kennis van me, Joost, richtte de startup Sculptur3D op. Het bedrijfje - helaas nu even on hold - maakte prachtige bronzen replica's van onder andere De Denker van Rodin. Net zo mooi als de echte beelden: geweldig vakwerk. (Note to self: Joost een mailtje sturen dat hij niet mag opgeven met deze onderneming.)

Toen ik met Joost aan zijn website schreef, vroeg ik hem naar een origin story. Waarom ben je dit bedrijf begonnen? Is er iets gebeurd wat je interesse wekte voor het maken van mooie beelden? Hij kwam met het volgende verhaal.

 SCULPTUR3D 

quote-left

Nadat ik mijn bul had ontvangen van de Erasmus Universiteit, poseerde ik met mijn ouders onder de piepschuimen replica van het beeld van Erasmus. Mijn vader merkte op: zou het niet geweldig zijn als ze hier een mooie bronzen replica van maakten? 


Door zijn connecties in de wereld van de industrie kreeg hij dit voor elkaar. Onder de mooie nieuwe, mooie bronzen replica poseren nu nieuwe generaties studenten. Geweldig!


Het zette mij aan het denken: als ik nu eens de nieuwste generatie 3D-scan- en printtechnieken kon inzetten om de mooiste beelden ooit gemaakt te repliceren? In echt brons. Zo ontstond het idee voor Sculptur3D.

Doordat Joost zijn bedrijfsidee koppelt aan deze anekdote, wordt zijn motivatie geloofwaardig. Hij heeft zijn bedrijfje niet (alleen) om het geld: hij wil iets moois maken.

Een origin story vertelt je 'waarom'

Een origin story is zo effectief omdat het overbrengt waarom iemand doet wat hij doet. Je kent de gouden cirkel van Simon Sinek misschien. In de kern van die cirkel staat: 'waarom'. De échte klik met een merk of een persoon voelen we volgens Sinek met dit waarom.

Verkopers weten dat mensen iets van je kopen als ze het je gunnen. Ze gunnen je iets als ze je 'aardig' vinden. Maar wat is dat aardig precies? 

Ik denk dat het met dit waarom te maken heeft. We gunnen iemand de koop - of het project, of de baan - als we zien dat wat zij doen 'geaard' is. Dat hun werk geen oppervlakkig verschijnsel is, dat het geschiedenis heeft. We gaan liever niet in zee  met iemand die het alleen maar vanwege het geld doet. We willen het waarom zien. Een verhaal onthult dat waarom.

'Maar ik heb helemaal geen verhaal!' - tips om op weg te komen

Ik snap het: we zijn niet allemaal superhelden die iets wereldschokkends meemaakten, waarna we besloten de wereld te gaan redden. Maar ook een kleine anekdote kan veelzeggend of ontroerend zijn. Denk eens na over deze invalshoeken:

  • Heb je wel eens het gevoel gehad: het moet anders in de wereld waarin ik werk? De kwaliteit van het geleverde werk is  ondermaats, of de aanpak is fundamenteel verkeerd? Ik weet nog goed het moment waarop ik me dit voor het eerst realiseerde... Ik zei tegen mezelf... (dit kan ook een geleidelijk proces zijn, waarin je meerdere stappen hebt doorlopen).
  • Wist je op een bepaald moment: we móeten dit bedrijf beginnen? Of ik moet dit carrièrepad volgen? Beschrijf dan de omstandigheden waaronder je dit aha-moment beleefde. Was je samen met je compagnon op vakantie? Speelde er een nummer op de radio? Wat deed je? Roep het beeld op van het moment van inzicht.
  • Vertel iets over wat je voelde toen je je eerste tevreden klant zag, of je eerste succesvolle project. Je merkte toen hoe belangrijk je werk is en snapte dat je op de goede weg was.

Andere invalshoeken? 

Heb jij al een orgin story? Of welke invalshoeken zou je willen toevoegen aan het rijtje hierboven? Ik lees het graag in de comments.


About the Author Erikoplinkedin

Ik help mensen en bedrijven bij hun online profilering. Teksten die net zo interessant zijn als zijzelf. Dit doe ik nu al ruim 13 jaar als Tekstbureau Radix

follow me on:

Leave a Comment: