Is jouw LinkedIn-profiel als een oud bidprentje?

De vraag ‘Wat voor werk doe jij?’ zorgt bij veel mensen voor ongemak. ‘Gut, wat doe ik? Hoe leg ik dat snel even uit? Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?’

Ook met het toetsenbord voor hun neus is het voor de meeste mensen geen feest om een profielbeschrijving in te vullen. Zelfs ik als tekstschrijver vind het lastig! Bekijk je weleens je eigen LinkedIn-profiel, dan word je niet blij. 'Gedreven en resultaatgericht'... tja, dat ben je. Net als alle andere mensen op LinkedIn.

More...

Bidprentjes

Sorry voor de wat duistere vergelijking… maar bij veel LinkedIn-profielen moet ik denken aan bidprentjes van een eeuw geleden.

Wie was zij?

Bij de foto van de overledene staat dan een tekst als:

Zij eerde hare ouders, beminde haren man, bestuurde haar huisgezin, en heeft zichzelf onberispelijk gedragen.

Het was vroeger niet gepast om onze individualiteit te benadrukken. Iets van deze mentaliteit zit nog in ons. Vertellen waar we goed in zijn, wat we kunnen? Voor veel mensen neigt het naar zichzelf verkopen. Dat voelt niet goed. Ik snap het.

Geen verkoopgedrag, goed gereedschap

Maar wat als je jouw profilering niet als verkoopgedrag zou zien, maar als een mogelijkheid om je lezer te helpen met zijn probleem? Dan wordt het een daad van empathie in plaats van borstklopperij.

En wat als je het gereedschap had dat jouw talent vertaalde naar voorbeelden en verhalen die niet slaapverwekkend of clichématig zijn? Als je kon ontsnappen aan de standaard-uitdrukkingen die je steeds te binnen schieten maar die niet precies weergeven wie jij bent?

Ik ga je het recept geven om tot een knettergoed LinkedIn-profiel te komen. Het goede nieuws: je hoeft het allemaal niet uit de hoge hoed van je creativiteit te trekken. Alle tekstvormen hebben een formule. Zelfs filmscripts. Het is geen rocket science maar we moeten het wel even doen:

Een LinkedIn-profiel dat net zo lekker wegleest als jij rolt in je werk. Lezers snappen wat je doet, zodat je benaderd wordt voor projecten die wél interessant zijn.

Vraagje

Wat houdt jou tegen om te laten zien wie je bent? Is het vooral de afkeer van verkopen of het probleem met de juiste woorden kiezen?

About the Author Erikoplinkedin

Ik help mensen en bedrijven bij hun online profilering. Teksten die net zo interessant zijn als zijzelf. Dit doe ik nu al ruim 13 jaar als Tekstbureau Radix

follow me on:

Leave a Comment: