Je LinkedIn headline: zo schrijf je een geweldige

Op LinkedIn zien meer mensen je headline (kopregel) dan je summary. Daarom moet je aan die regel tekst het meeste aandacht besteden. Want een klik op je profiel kan leiden tot een leuke baan, project, of gewoon een interessant gesprek. 

In deze video leg ik uit hoe je een headline schrijft die duidelijk is, aanstekelijk én die zorgt voor een klik met de lezer. 

More...

(Lees je liever ? Het artikel gaat verder beneden de video.)

De headline is wat je ziet als LinkedIn je suggesties doet voor mensen die je misschien kent. Of als mensen zoeken op jouw functietitel en een rijtje met kandidaten voorgeschoteld krijgen. Dat is de reden dat je LinkedIn headline zo uitstekend in orde moet zijn - net als je foto natuurlijk. De eerste indruk bepaalt of mensen doorklikken naar je profiel.

Veelgemaakte fouten met de LinkedIn headline

Er gaat van alles mis als mensen iets over zichzelf moeten schrijven. Het is ook niet makkelijk: je weet zo veel van jezelf en je hebt zo weinig ruimte. 

Een kale headline

Stel je ziet staan: Peter Wesselaar - software developer

Ben je geneigd om op zo'n kopregel te klikken? Zelfs al heb je urgent een developer nodig, dan nog staan er in de zoekresultaten vast profielen die aantrekkelijker zijn, omdat ze wat meer loslaten.

Een blufferige headline

Strategisch visionair? Buiten-de-box-denker? Als we zo'n headline lezen denken we: wat  vaag. Bewijs maar dat je een visionair bent, in plaats van het te zeggen. Show, don't tell.

Een wanhopige headline

'Nog tijd voor opdrachten'... niet doen. Met zo'n zinnetje communiceer je: los mijn probleem op, namelijk dat ik te weinig te doen heb. In plaats van dat je in de voorzet geeft om het probleem van je klanten op te lossen.

Te veel elementen 

UX-ontwikkelaar | Crowfunder | Voormalig HR-manager | Kok | Rotterdammer 

... Volg jij het nog, wat deze persoon is of doet? Ons geheugen en onze tijd zijn beperkt. Wat is de kern van wat je wilt overbrengen? Wat wil je dat mensen onthouden? Maak een keuze.

De drietrapsraket als goede headline

Een goede headline heeft drie elementen. 

1. Een duidelijke functietitel
2. Een belofte aan je klant of opdrachtgever. Welk probleem los je op?
3. Een persoonlijke noot

Waarom deze drie elementen? Ten eerste wil je dat je gevonden wordt op de naam die opdrachtgevers of klanten meestal gebruiken voor je functietitel. Begin daarmee. Op dit punt hoef je niet origineel te zijn. Ben je software developer? Benoem dat gewoon in deel 1 van de drietrapsraket.

Ten tweede de belofte. Een profiel gaat namelijk niet alleen maar over jou. Zou je het alleen over jezelf hebben, dan verliezen mensen vroeg of laat hun interesse. Waar werk uiteindelijk om draait, is het oplossen van andermans problemen - of, als je het positief wilt formuleren - het realiseren van hun dromen. 

De persoonlijke noot is belangrijk omdat je al een eerste klik wilt voelen met iemand. Als iemand zich een beetje kwetsbaar opstelt door iets grappigs te delen wat niet per se werkgerelateerd is - het mag trouwens wel. 

Een goede LinkedIn headline: voorbeelden

voorbeelden goede linkedin headline

De uitdaging: binnen de 120 tekens

Je hebt op LinkedIn maximaal 120 tekens tot je beschikking, inclusief spaties. Wees dus inventief.

Vragen?

Ik heb gemerkt dat mensen met deze formule al aardig op weg kunnen. Maar soms is het moeilijk om het net helemaal lekker te krijgen. Laat in de comments even weten waar je staat met je huidige versie.

About the Author Erikoplinkedin

Ik help mensen en bedrijven bij hun online profilering. Teksten die net zo interessant zijn als zijzelf. Dit doe ik nu al ruim 13 jaar als Tekstbureau Radix

follow me on:

Leave a Comment:

2 comments
Bas Timmermans says March 7, 2018

Hey Erik. Ik heb het een beetje laten afweten, maar ben nu weer druk mijn LinkedIn aan het verbeteren. Dank voor de filmpjes en blogs: daar heb ik al veel aan gehad. Meteen een leervraagje: waar ik vooral in vastloop bij het beschrijven van mezelf en wat ik doe, is dat ik niet kan kiezen. Ik wil meteen alle aspecten en nuances van mij en mijn werk vertellen en dan wordt het meteen weer een biografie. En ik wordt een rijstkoker. Hoe bepaal je welke van die aspecten voor je publiek relevant zijn? En hoe houd je je beschrijvingen fris? Ik loop meteen vast in zinnen als “Ik combineer zowel de harde, analytische kant (statistieken, structuren en processen) als de zachte, sensitieve kant (coachen, inleven) die nodig zijn om samen met opdrachtgevers en medewerkers te werken aan de best mogelijke gebruikerservaring op de site.” (joehoe, ben je daar nog?) Kijk even wat er nu op mijn LinkedIn staat en geef je ongezouten mening.

Reply
    Erikoplinkedin says March 12, 2018

    Hey Bas, goed weer van je te horen. Idee: vertel een uit je werkleven gegrepen anekdote die illustreert wat je graag doet en goed kan. Het vertellen van een verhaal stelt je voor veel minder problemen van selectie en abstractie. En voor je lezers is het interessanter, terwijl ze toch de impliciete boodschap meepakken. En verder: volg je gevoel als je moet kiezen. Waarover vertel je het liefst, wat levert je de meeste voldoening op op je werk? Dit is een eerste advies. Ik zal je LinkedIn-profiel snel eens bekijken.

    Reply
Add Your Reply