Als een superheld: een origin story in je LinkedIn-samenvatting

Storytelling als middel om mensen te interesseren voor je werk is terecht populair. Mensen herinneren je beter door een verhaal dan door een reeks functies of diploma's. Een niet verzonnen verhaal overtuigt ook beter. Ik raad je daarom aan zo'n kort verhaal op te nemen in je LinkedIn-samenvatting.

Jouw origin story maakt jou uniek. Zo los je het probleem op dat bijna iedereen heeft op LinkedIn, namelijk hoe je te onderscheiden. 'Ik ben toch niet zo bijzonder, wat moet ik over mezelf vertellen?' Maar jouw verhaal is van jou alleen en maakt jou memorabel. Het is niet te kopiëren: Je 'concurrenten' kunnen moeilijk hetzelfde verhaal vertellen.

Lees verder

Je LinkedIn headline: zo schrijf je een geweldige

Op LinkedIn zien meer mensen je headline (kopregel) dan je summary. Daarom moet je aan die regel tekst het meeste aandacht besteden. Want een klik op je profiel kan leiden tot een leuke baan, project, of gewoon een interessant gesprek. 

In deze video leg ik uit hoe je een headline schrijft die duidelijk is, aanstekelijk én die zorgt voor een klik met de lezer. 

Lees verder

Wees geen rijstkoker – risico nemen loont op je profiel

In Modern Romance gaat schrijver Aziz Ansari op zoek naar de dating-gewoontes van verschillende culturen. Hij belandt in Japan, waar mensen het ongemakkelijk vinden om een foto van zichzelf te plaatsen op hun datingprofiel. Een persoonlijke foto wordt gezien als overdreven zelfpromotie.

Maar Japanners die wat willen zijn niet voor één gat te vangen. In plaats daarvan plaatsen ze een foto van hun kat, hun straatnaambordje of zelfs hun rijstkoker!

Lees verder

Waarom werkt een verhaal op LinkedIn? En welk verhaal?

Je hebt misschien weinig lol beleefd aan het schrijven van jouw LinkedIn-profiel. De kans is groot dat je lezers er dan ook weinig aan vinden. Jammer en niet nodig. Veel LinkedIn-profielen zijn veredelde cv's. Terwijl juist de summary van het profiel de ruimte geeft om een verhaal te vertellen. Maar waarom is dat eigenlijk een goed idee?

Lees verder

Is jouw LinkedIn-profiel als een oud bidprentje?

De vraag ‘Wat voor werk doe jij?’ zorgt bij veel mensen voor ongemak. ‘Gut, wat doe ik? Hoe leg ik dat snel even uit? Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?’

Ook met het toetsenbord voor hun neus is het voor de meeste mensen geen feest om een profielbeschrijving in te vullen. Zelfs ik als tekstschrijver vind het lastig! Bekijk je weleens je eigen LinkedIn-profiel, dan word je niet blij. 'Gedreven en resultaatgericht'... tja, dat ben je. Net als alle andere mensen op LinkedIn.

Lees verder